Нека си говорим простичко за това какво прави една марка ценна.
Много фирми се хвалят колко са известни и колко струва тяхната марка. Маркетинг специалистите постоянно обещават да направят марките още по-скъпи и ценни.
Но знаете ли какво? Истинската стойност на една марка не е в това колко е известна или колко печели. Важното е друго – колко повече са готови хората да платят за нея вместо да купят същия продукт, но без име.
Да вземем един прост пример: Защо някой би дал повече пари за чанта Louis Vuitton, когато може да си купи подобна чанта без марка? Тук виждаме истинската сила на марката – хората са готови да платят в пъти по-висока цена само заради името.
От друга страна, за някои ежедневни продукти като кетчуп например, хората не са склонни да плащат много повече само заради марката. Дори да познават Heinz, те няма да дадат двойна цена само заради името.
Силните марки имат и други предимства:
- Когато пускат нов продукт, хората им се доверяват по-лесно
- По-качествени хора искат да работят за тях
- Други фирми искат да си партнират с тях
Но има нещо интересно в днешно време – вижте какво става с ChatGPT, Perplexity и Claude. Те успяха да станат много популярни, въпреки че се състезаваха с големи и утвърдени компании.
Защо? Защото днес най-важното е продуктът да работи добре и да е полезен за потребителите. Когато много хора започнат да използват нещо и да го препоръчват, дори и най-силната марка може да остане на заден план.
Поуката е проста – не разчитайте само на името си. Най-важното е да предлагате нещо наистина полезно и качествено за хората.